APD

APD czyli zaburzenia przetwarzania słuchowego

Istotą zaburzeń przetwarzania słuchowego jest zespół objawów, który wynika z deficytów przetwarzania informacji akustycznej w ośrodkowej części układu słuchowego, pomimo prawidłowej pracy słuchu obwodowego.

Osoba nie ma problemu ze słyszeniem ale z prawidłowym przetwarzaniem dźwięków.

Aby dobrać odpowiedni sposób interwencji terapeutycznej do problemu z jakim zgłasza się pacjent, konieczne jest zdiagnozowanie profilu zaburzeń APD.

Główne problemy osób z APD

  • mylą podobnie brzmiące słowa

  • mają trudność z wymową określonych głosek w wyrazach

  • mają uboższy zasób słów i wolniej go rozszerzają

  • mają kłopot z dostosowaniem intonacji wypowiedzi do treści

  • mówią zbyt cicho lub zbyt głośno

  • mają problemy z koncentracją

  • są niezdarne i nadpobudliwe

  • mają problem z koordynacją słuchowo-ruchową

  • mają problem z zapamiętaniem dłuższych poleceń

  • mają tendencje do mylenia podobnych liter i cyfr

  • gorzej czytają (zwłaszcza „na głos”)

  • mają problemy z zapamiętywaniem nowych informacji

  • mają trudności z nauką wierszyków, dni tygodnia, nazw miesięcy czy tabliczki mnożenia

Przedszkole, szkoła czy praca wymagają dostosowania się oraz konieczność radzenia sobie ze zmiennymi warunkami i wymaganiami otoczenia.

Terapia osób z APD

Właściwie ukierunkowana terapia pozwala na wymierne efekty i przeniesienie ich do codziennego funkcjonowania.

Metoda Warnkego

W terapii wykorzystujemy ćwiczenia ukierunkowane na: trening integracji wzrokowo-słuchowej, trening słuchania przestrzennego, trening rozpoznawania wzorców słuchowych, trening rozpoznawania sekwencji dźwięków oraz trening rozumienia mowy w naturalnym środowisku (z hałasami i szumami). W terapii wykorzystujemy aparaturę dostępną w gabinecie jak również urządzenia do treningu domowego. Wykonywanie codziennych zadań stanowi istotne wsparcie w procesie terapeutycznym.

Sensomotoryka

W ramach terapii sensomotorycznej prowadzone są ćwiczenia z równowagi. Pracujemy nad napięciem mięśniowym, koordynacją ciała, motoryką małą i dużą. Zmysł słuchu i równowaga stanowią wspólny układ przedsionkowo-ślimakowy. Opanowanie i utrzymanie prawidłowej postawy ciała, prawidłowe spostrzeganie, koordynacja wzrokowo-słuchowa są niezbędne do opanowania kompetencji językowych.

Umów się na wizytę

  • +48 71 336 10 36
  • +48 693 396 774
  • centrum@biomed.org.pl

Formularz kontaktowy