Dysleksja
Dysleksja to zaburzenie charakteryzują się trudnościami w nauce czytania i pisania u dzieci, które nie powinny mieć z taką nauką problemów. Ze względu na to, że są prawidłowo rozwinięte intelektualnie, nie mają żadnych poważnych wad wzroku i słuchu ani schorzeń neurologicznych. Dodatkowo są otoczone w szkole prawidłową opieką dydaktyczną i nie są zaniedbane środowiskowo. Dysleksja występuje w różnym nasileniu u kilkunastu procent populacji.
Dysleksja nie jest chorobą, którą można wyleczyć. Dyslektykiem jest się na całe życie. Jednakże prawidłowa terapia pedagogiczna umożliwia wyćwiczenie różnych strategii postępowania. Są one niezmiernie pomocne w codziennym życiu.
Przyczyny dysleksji
Przyczyny dysleksji nie zostały do tej pory dokładnie poznane. Przyjmuje się, że jedną z głównych przyczyn dysleksji są Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD). CAPD ma istotne znaczenie dla prawidłowego rozumienia treści mowy. Już w wieku przedszkolnym zbyt niska świadomość fonetyczna jest związana z zaburzeniami podstawowych funkcji przetwarzania słuchowego. Świadomość fonetyczna jest bardzo ważna w nauce języka pisanego. CAPD, jak i specyficzny rozkład aktywności bioelektrycznej mózgu w czasie wykonywania prostych zadań językowych potwierdzają, że dysleksja to zjawisko o podłożu biologicznym.
Objawy dysleksji
O dysleksji możemy mówić w przypadku osób, które:
-
czytają, ale nie rozumieją treści przeczytanego tekstu
-
źle interpretują skierowane do nich polecenia
-
zużywają dużo energii na wykonanie prostych czynności
-
w domu piszą poprawnie, a w szkole popełniają dużo błędów (np. dyktanda)
-
są bardzo wrażliwe na hałas
-
mają kłopoty ze zrozumieniem dłuższych wypowiedzi
-
nie potrafią powtórzyć usłyszanych treści
-
mają trudności z uczeniem się na pamięć: wierszy, tabliczki mnożenia, dni tygodnia, czy też nazw miesięcy
-
mają problemy z czytaniem, mówieniem i pisaniem
-
osiągają niskie wyniki w nauce mimo długiego czasu poświęconego na uczenie się
-
nadmiernie zwracają uwagę na nieistotne bodźce słuchowe
-
wykazują trudności ze skupieniem uwagi na konkretnym bodźcu zwłaszcza w hałaśliwym środowisku
-
szybko się męczą, wyłączają się.
Jeżeli rozpoznają Państwo jeden lub kilka wymienionych objawów u dziecka lub dorosłego zachęcamy do kontaktu. Przeprowadzimy diagnozę oraz dobierzemy odpowiedni trening dopasowany do możliwości dziecka.
Umów się na wizytę
Formularz kontaktowy