ADHD u dzieci

Podstawowe objawy zespołu nadpobudliwości ruchowej można definiować na bazie dwóch klasyfikacji:

  • ICD-10 (Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób)

  • DSM- IV (Klasyfikacja zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego)

Zasadniczym kryterium w rozpoznaniu nadruchliwości względem ICD-10 jaki DSM- IV, jest nasilona nadruchliwość w różnych sytuacjach życiowych, które występują niezależnie np. w szkole oraz w domu. Aby można było mówić o zespole ADHD, objawy zaburzenia koncentracji oraz uwagi muszą utrzymywać się przez okres 6 miesięcy.

Objawy ADHD można podzielić na trzy kategorie:

  • problemy z impulsywnością

  • problemy z nadmierną ruchliwością

  • problemy z utrzymaniem koncentracji.

Charakterystyczne cechy postawy zachowania dzieci z ADHD:

  • Krzyś, wydawałoby się, uwielbia zabawę klockami, ale nie potrafi zająć się nimi dłużej niż przez kilka minut;

  • Ala niecętnie sięga do zadań domowych, trzeba ją bardzo pilnować i do tego namawiać;

  • Jasiu zaczyna rysować ulubione domki i statki, ale nigdy ich nie kończy;

  • Filip wyrywa się ciągle z odpowiedziami zanim jeszcze zostało do końca wypowiedziane pytanie;

  • Kacper nie potrafi powtórzyć tego, co przed chwilą ktoś do niego powiedział;

  • Ania zapomina o odrabianiu lekcji, nie pamięta gdzie położyła kredki, książkę czy zeszyt, często po prostu je gubi;

  • Dominika często nie reaguje na konkretne polecenia słowne, jakby po prostu ich nie słyszała;

  • Piotruś nie potrafi poczekać na swoja kolejkę podczas zabawy z innymi dziećmi;

  • Kasia podczas lekcji wstaje z krzesła i chodzi po klasie nie reagując na upomnienia pani;

  • Patryk często traci humor i wykazuje zmienność nastrojów, a także nierzadko bywa zły i rozdrażniony.