ADHD u dzieci

Podstawowe objawy zespołu nadpobudliwości ruchowej można definiować na bazie dwóch klasyfikacji:
-
ICD-10 (Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób)
-
DSM- IV (Klasyfikacja zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego)
Zasadniczym kryterium w rozpoznaniu nadruchliwości względem ICD-10 jaki DSM- IV, jest nasilona nadruchliwość w różnych sytuacjach życiowych, które występują niezależnie np. w szkole oraz w domu. Aby można było mówić o zespole ADHD, objawy zaburzenia koncentracji oraz uwagi muszą utrzymywać się przez okres 6 miesięcy.

Objawy ADHD można podzielić na trzy kategorie:
-
problemy z impulsywnością
-
problemy z nadmierną ruchliwością
-
problemy z utrzymaniem koncentracji.
Charakterystyczne cechy postawy zachowania dzieci z ADHD:
-
Krzyś, wydawałoby się, uwielbia zabawę klockami, ale nie potrafi zająć się nimi dłużej niż przez kilka minut;
-
Ala niecętnie sięga do zadań domowych, trzeba ją bardzo pilnować i do tego namawiać;
-
Jasiu zaczyna rysować ulubione domki i statki, ale nigdy ich nie kończy;
-
Filip wyrywa się ciągle z odpowiedziami zanim jeszcze zostało do końca wypowiedziane pytanie;
-
Kacper nie potrafi powtórzyć tego, co przed chwilą ktoś do niego powiedział;
-
Ania zapomina o odrabianiu lekcji, nie pamięta gdzie położyła kredki, książkę czy zeszyt, często po prostu je gubi;
-
Dominika często nie reaguje na konkretne polecenia słowne, jakby po prostu ich nie słyszała;
-
Piotruś nie potrafi poczekać na swoja kolejkę podczas zabawy z innymi dziećmi;
-
Kasia podczas lekcji wstaje z krzesła i chodzi po klasie nie reagując na upomnienia pani;
-
Patryk często traci humor i wykazuje zmienność nastrojów, a także nierzadko bywa zły i rozdrażniony.